Emotsionaalne shokk on elule ohtlik seisund

Viimati on meediakanalites võimu võtnud ühe traagilise õnnetuse reklaamimine. Ma usun, et sellistest traagilistest õnnetustest tuleb kindlasti rohkem rääkida ja neid tulebki reklaamida. Inimene on selline loom, et õpib läbi frustratsiooni, raisk.


Reklaamida selles võtmes, et te roolis purjuspäi sõitvad ja kiirust oluliselt määral ületavad jobud ka aru saaksite põhjuse ja tagajärje seosest. Aga vot sellest ma ei tahtnud kirjutada. Minul on hingel hoopis midagi muud.


Olen näinud, et me ei oska emotsionaalse shoki tagajärjel mitte kuidagi enda vaimset tervist ja emotsionaalset tasakaalu toetada. Minu elus on olnud kogemusi sellest kuidas emotsionaalse shoki tagajärjel olen lähedastest inimestest eraldunud ning jäänud justkui kinni mingisugusesse emotsionaalsesse limbosse.


Sellised kapseldumised on nii tavalised ning ma usun, et julgelt pool eesti elanikkonnast vaevlab seetõttu depressiooni sümptomite all.


Shoki seisundis inimesed ei saa oma lähedastelt vajalikku emotsionaalset nõu, abi või tuge. Ja mitte selle tõttu, et me ei tahaks oma lähedasi aidata vaid seetõttu, et me lihtsalt ei oska seda efektiivselt pakkuda.


See ei ole mina inimesi lolliks tembeldades või meile hinnanguid andes. Vastupidi, ma jagan midagi millest on kohest positiivset kasu meile kõigile.


Minu nooruspõlves juhtus ühe tuttavaga kole kurb lugu. Ühel kevad-suvisel aastaajal peeti pidu. Noori oli palju, mõned isegi alaealised. Ütleme, et selle tuttava nimi oli Sirje. Sirjel oli peika, ta oli viimasesse väga armunud.


Teeme nii, et Sirje peika nimi on Ragnar. Ragnar on Sirjest vanem ning kogenum ning üleüldiselt selline keskmine naistemees. Peo käigus tundis Ragnar, et tema kehalised reaktsioonid tõmbavad ühe teise noore tüdruku - Pille - poole.


Ragnar lõpetas oma lühikest aega kestnud suhte Sirjega ja veel samal õhtul miilustas juba Pillega. Sirje vaatas seda kõike pealt, täielikus shokis ja südamevalus. Sirje ei tarbinud õnneks alkoholi, see ei tulnud temale tol õhtul isegi pähe mitte.


Tema emotsionaalse shokk oli niivõrd suur, et suutis hoomata vaid oma valus. Varastel hommikutundidel jalutas Sirje üksinda koju, ta ei soovinud sõpradega taksot jagada. Sõbrad mõistsid, et Sirje on murtud kuid uskusid, et küllap ta sellest üle saab.


Sirje jõudis koju täpselt selleks ajaks kui tema ema oli juba ärganud ning valmistus tööle minekuks. Sirje jalutas ema juurde ning rääkis mis oli juhtunud. Nad arutasid seda asja ning Sirje tundus temale täiesti tavaline.


Ema läks tööle kuid enne kui jõudis oma kontori uksest siseneda sai ta kõne oma abikaasalt. Sirje oli rõdult alla hüpanud ning saadud vigastustesse kohapeal hukkunud.


Väga traagiline ning uskumatu lugu. Kuid tõsi. Inimesi kes kogevad emotsionaalset shokki ei tohi hetkekski jätta üksi. Shoki seisundis inimesed ei ole adekvaatsed ja nende ratsionaalne mõtlemine ja reaalsuse tunnetamine on sügavalt häiritud.


Emotsionaalse shoki võivad põhjustada mitmed olukorrad, ka raskesti seeditavad uudised või pidev stressi seisundis elamine.


Näiteks uudis lähedase surmast või kellegi suremise tunnistamine, uudis töö või säästude kaotusest, vägivalla akti pealtnägemine, insest, vägistamine, füüsiline või vaimne kiusamine, löömine või avariis osalemine, selle pealtnägemine või põhjustamine, lahkuminek või lahutus jne.


Mis siis teha tuleb kui tundub, et keegi sinu ümber või sa ise oled just kogenud emotsionaalset shokki?


Number üks - otsi tuge, otsi abi. On ääretult oluline, et inimene kes on kogenud emotsionaalset shokki, ei veedaks vähemalt järgmised 48h üksinda. Kuigi esmane shokk lahtub 48h jooksul, võib see seisund teinekord kesta mitmeid kuid. Kõik oleneb shoki raskusastmest.


Keegi peab olema selle inimese kõrval, teda toetamas, kuulamas, mõistmas ja aktsepteerimas. Inimene peab tundma, et ta ei ole oma valus üksinda ning, et kuigi ta ei tunne ennast väärtuslikuna, siis kellegi jaoks on ta nii oluline, et talle kingitakse oma aeg, tähelepanu ja energia.


Shoki seisund põhjustab inimesele väga palju negatiivseid emotsioone. Näiteks kogeb ta hirmu, ärevust, süütunnet, häbi, kurbust, lootusetust, viha, meeleolukõikumisi, ärritust, eitamist, segadust ja raskusi fookuse hoidmisega. See nimistu on pikem ning hõlmab ainult emotsionaalseid ja psühholoogilisi sümptomeid. Lisanduvad ka füüsilised sümptomid millest räägin kunagi hiljem.


Number kaks - ära mine magama. Meie käsutuses on alateadvuse tarkus ning info läbi unenägude maailma tohutu väe. Ja kuigi töötab unenäomaailm meie jaoks selleks, et me oma päevasündmused turvaliselt läbi võiks elada, töötleb, muudab ja kohandab ta neid sündmusi siiski väga olulisel määral.


Pärast suurt emotsionaalset shokki ei soovi sa, et sinu alateadvus kasutaks oma loomise väge, et sinu uskumusi uue tugevate tunnetega kogemuse põhjal mudiksid. Alateadvus võib shoki seisundis inimese mälestused sellest kogemusest täiesti valesti kokku panna ning laias plaanis teha sellega suurt kahju.


Sinu närvisüsteemile on vajalik, et kõik traumad kogetaks läbi naturaalselt ilma sekkumisteta.


Number kolm - ära võta rahusteid! Mitte mingil juhul ei tohi võtta shokiseisundis rahusteid. Ka see toimib mälestuste alla surumisena ning on lühike süütenöör sõltuvushaiguse tekkimisele. Inimene peab kogema sellises raskuses, et valu on inimlik ja mööduv kehatunne mida ei ole vaja ega tohikski vähendada või vaigistada.


Ma tean, et inimesena tahame seda teha, sest mõnikord tundub kogetav valu talumatult lõputu. Kuid uskuge kui ma ütlen, minu isiklikust kogemusest, et medikamentoosne sekkumine shoki seisundisse on väär viis sellest terveneda.


Inimene peab õppima valuga toime tulema lähedaste toetusel ning ühise tugivõrgustiku najal. Me ei pea krõbistama igaüks omas nurgas, toites salajast sõltuvushaigust. Palju efektiivsem on üksteisega oma valust rääkida ning seeläbi selles leida leevendust ja lõpuks tervendust.


Kuula oma lähedase valu, ükskõik kui valus see ka poleks sinule endale. Võta enda valu ka vastu, sest tema valu on äratanud sinus sinu enda alla surutud valu. Olge teineteise vastu hellad ning mõistvad. Emotsionaalne valu tuleb läbi protsessida. Selle protsessimine toimub kesnärvisüsteemis ning saab alguse ajust. Sinu keha ja psüühika on üles ehitatud nii, et nad tuleksid kõigega toime. Kui jääd jänni, siis sinu sõbrad, tuttavad, perekond sinu kõrval on ainuke ravi mida sa vajad ja kasutama pead.


Rahusteid võttes neid vajalikke psüühikat kaitsvaid ja toetavaid protsesse ei toimu ning inimene jääb n-ö. kinni oma valusse, emotsioonidesse ja mõtetesse. See on kahjuks soodne pinnas erinevate psüühikahäirete, depressiooni või posttraumaatilise stresshäire tekkeks.


Number neli - vaata telekat. Kui nutud on nutetud, jutud on jutustatud ja tunded on tunnetatud, saabub valulik vaikus. Siis oleks aeg oma aju välja lülitada ning fookus suunata mujale. Pane peale telekast mingisugune seriaal või film. Teleka vaatamisega, raamatute lugemisega, laulmisega või musitseerides muudad sa oma fookust ning viid oma meele ja keha lõõgastusseisundisse.


Oluline on suunata fookus mujale oma muremõtetest ja kogetud emotsionaalsest traumast.


Seriaalisdest oleks lahe mõni selline traditsiooniline brain-kill nagu dom2 või kanikulõ v mexice või ex na bljaže... Neid seriaale vaadates tunneme kõik ennast natuke normaalsemalt. Valik on loomulikult sinu, vali mis iganes tundub paslik!


Siin loos on kirjas neli ülimalt olulist fakti kuidas emotsionaalse traumaga pere- ja sõpraderingis turvaliselt hakkama saada. Ma ei väsi ka kordamast, et paljude ilusate asjade ostmine või kinkimine ei loo meile ilusaid mälestusi.


Emotsionaalne tugi, toetus, kokkuhoidmine ja aktsepteerimine on vundament terveks saamisel traumast ja õnnelikuks inimeseks kasvamisel. Inimene ise on lõputu ressurss kes muudab negatiivsed kogemused positiivseteks. Ükski teine asi, medikament või pudel, seda ei tee.













#ptsh #depressioon #shokk #emotsionaalneshokk #oleteadlik #üksinimenekorraga #minaolenmuutus #muutusalgabminust #toetanennast #toetanomasõpra #olentoeks #armastan #aktsepteerintundeid #aktsepteerinteisi #minavastutanomaterviseeest

1,339 views

Subscribe Form

  • Facebook
  • Instagram

©2019 by Ingrid von Wicca.